blog 24 februari 2015 - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van polensan - WaarBenJij.nu blog 24 februari 2015 - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van polensan - WaarBenJij.nu

blog 24 februari 2015

06 Maart 2015 | Chili, Punta Arenas

Vanmorgen vertrokken vanuit san pedro de atacama, dit keer was de taxi wel redelijk op tijd, althans binnen de gangbare maatstaven van san pedro de atacama, om 06.50 zaten we gepakt en gezakt in de taxi op weg richting het immer uitgestorven Calama. Wie ooit bedacht heeft om binnen de middle of nowwhere van nowwhereland, nee het is geen verschrijving, een vliegveld aan te leggen verdient het om nogmaals nagekeken te worden.

De rit op zich is prachtig om te zien maar dat kun je ook prima tijdens de transfers van de trackingstochten ervaren, als je te minste een tracking meemaakt... ;)

Tijdens onze vlucht naar santiago de chile komen we in contact met een niet nader bij naam te noemen dame, we zijn simpelweg vergeten te vragen hoe ze heet, wel weten we dat ze moeder is van 2 dochters, libertat van 9 en Amanda van 2. Ze is inmiddels al wel 2 keer getrouwd en woont in het pittoreske Calama.... ( ik zou er nog niet dood gevonden willen worden) haar man is advocaat... De term golddigger kon ik niet wegdenken...

Eenmaal in ons hotel aangekomen kregen we een mooie kamer toegewezen, 1 uitdaging 1, 2 persoonsbed, nu vinden pol en ik elkaar echt wel oké maar samen in een bed slapen hebben we ruim 36 jaar geleden al afgezworen... Na een goed half uur kregen we ieder ons eigen master bed toegewezen...

We dachten even naar Valparaiso te kunnen gaan blijkt dat dit schitterende gebied ruim een uur buiten santiago ligt met het openbaar vervoer, dus besloten we de free Tour van Santiago te doen, achteraf gezien de beste keus!!!

Vanuit het hotel moesten we met de metro richting plaza del armanas. Daar eenmaal aangekomen, op een schitterend plein, gingen we op zoek naar een persoon met een bord free Tour, natuurlijk is het bord inmiddels vervangen door een vestje met de correcte tekst, als je dit niet weet kun je je aardig rotzoeken wat we dus ook wel gedaan hebben...

Evengoed vonden we op de tijd de gids die ons meer over santiago de chile zou vertellen, Filipe, mijn lengte en uitstraling en minstens zoveel energie, daarnaast vader van de een dochter die naar een privéschool gaat, naast de job van guide is hij ook acteur en heeft hij jaren ervoor als bartender gewerkt, deed de Tour en hoe... Als je ooit in Santiago bent neem bij hem de verkorte Tour, een echte aanrader.

Filipe nam ons mee naar prachtige plekken van santiago die meer dan de moeite waard zijn van er bezoek!!!! Viet, ik begrijp dat je je hier goed hebt vermaakt tijdens je studie.

Na afloop van de Tour deden we nog gezellig een drankje met een aantal andere reizigers, Engelsen, Ieren en Duitsers. Het was een tempootje hoog. Tijdens de Tour zijn we via de anderen meer te weten gekomen van andere delen die we nog wel of niet willen zien.

We zijn nu 2 hamburgers de neus en 9 flessen crystal van een liter verder, het belooft nog een gezellige avond te worden....

Verslag uit: Chili, Punta Arenas

Backpacken Zuid Amerika

Blog 10 februari 2015

Morning all
Gisteren zijn we vertrokken naar het heerlijke Zuid Amerika de reis begon al lekker we waren net aan koud ingecheckt en liepen door het tax free gedeelte van Schiphol. Hoewel gedeelte het gross wordt er momenteel verbouwd dus veel verder dan een parfumerie en een tabaco & liquir store kwamen we niet. Natuurlijk moet Pol dan weer een vriendin tegenkomen die in de parfumerie werkt.... Een mooie aanbieding van 2 geurtjes voor 50 eetjes kregen wij dus mee voor 40 eetjes... De eerste gedachte die bij me opkwam was lekker die korting maar wat word ik toch eigenlijk vorstelijk genaaid buiten de tax free...

Bij het boeken van onze heenvlucht hadden we de volgende tactiek uitgedacht. In het middengedeelte van een rij van 3 ieder aan de buitenkant van een rij gaan zitten, zo hebben we met onze lengtes van respectievelijk 1,65 en 1,70 voldoende beenruimte in het gangpad om onze lange poten te strekken gedurende de 12 uur durende vlucht. We gokte erop dat de middenstoel over zou blijven helaas verkeert gegokt. Een oudere man kwam tussen ons in zitten. Het was een allervriendelijkste beweeglijke Noor, die vrienden ging bezoeken in rio. Buiten beweeglijk had hij ook een tic, namelijk het verzamelen van alle servetjes. Gelukkig zat de vlucht vol met Duitsers, dat was bij het verlaten van het toestel ook wel te zien. Wat een teringzooi. (Quote van pol) enfin terugkomend op de Noor naast dat hij fervent servetjes verzamelde had hij ook de onhebbelijke neiging om na ongeveer 2,5 gevlogen te hebben elk uur de benen te moeten gaan strekken, zit je net lekker in een film word je weer vriendelijk verzocht op te staan... Na 3 keer werd m'n blik al wat minder vriendelijk en toen was hij een tijdje weg, vraag me niet waarom ;)

Eenmaal geland konden we ons opmaken voor de paspoort controle en de douane. Na ongeveer 30 minuten in de rij te hebben gestaan waren we aan de beurt, een vriendelijke lach en hoe gaat het vandaag mochten niet baten een chagrijnige paspoort beambte keek nors en er kwam geen woord over z'n lippen de stempel was zo gezet dus waarom het zo lang heeft mogen duren is ons nog steeds een raadsel... Bij de douane was het beduidend anders overijverige politie agenten pikten de een na de andere uit de rij om te zien wat men zoal meehad... Verstandig als we zijn ging pol voorop en zei heel wijselijk dat we are from Amsterdam, we mochten direct linksaf zonder start te passeren en stonden zo buiten inde aankomsthal...

in de aankomsthal stond onze shuttleservice te wachten, afgaand op de verhalen van Thomas verwachte ik natuurlijk een lekkere Braziliaanse met een stel heerlijke billen die verwachting werd gruwelijk verstoord, een klein blond, laat ik het netjes houden, gedrochtje hield een bord omhoog met onze namen erop. We moesten nog eventjes wachten op een ander stel dat ook de shuttle had gereserveerd. 3 kwartier later konden we eindelijk op weg richting hotel. Onze chauffeuse die nauwelijks een woord Engels sprak bracht ons naar het hotel, het mooie in Brazilië is dat ze er geen regels hebben over inhalen e.d. Als ze er wel zijn houdt niemand zich eraan, heerlijk land! Onverstoorbaar bleven we in het middenrifademhaling met een gangetje van zo'n 100 km per uur aan alle kanten ingehaald wordend unieke ervaring. Ja mam, ook ik ging hier van billenknijpen. Eenmaal in Botafogo aangekomen vroeg ze ons wat de naam was van het hotel nadat ze reeds 2 rondjes door de zelfde straat gereden had... Goed en wel aangekomen ingetekend voor een mixed dorm van zes personen krijgen we de good succes room toebedeeld. Waarom is tot dusver nog niet duidelijk. Slechts 1 roomie met kledingzaak en nette schoenen uit Sao Paulo is onze kamergenoot. Best raar naast 2 bepakte Amsterdamse wijsneuzen. Voor alsnog hebben we geen last van hem lijkt ons ook raadzaam dat hij dat zo houdt.... ;) hij begint overigens pas met ontbijten als wij klaar zijn dat is nu om 9 uur. Wat een luxekater... Ga eens aan het werk joh!!

Het is nu woensdagochtend en we genieten van een prima ontbijtje en gaan ons zo eens opmaken voor een gezellige dag met onze vriendin Suzan die ons vandaag op 'sleeptouw' neemt. Vrouwtje van pakweg 50 kilo dus dat wordt aardig torsen voor d'r... ;) tot zo suus!!!! Hebben er nu al heel veel zin in!!!