blog 08 maart 2015 - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van polensan - WaarBenJij.nu blog 08 maart 2015 - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van polensan - WaarBenJij.nu

blog 08 maart 2015

11 Maart 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Na een stormachtige nacht, het heeft de hele nacht stevig gestormd en geregend natuurlijk lig ik weer in het bed waar de druppels uit het plafond naar beneden komen. Na een nachtelijke excersitie ( lees bed 0,5 meter verplaatsen) en weer doorslapen melden we ons 09.00 Sharp bij de receptie van een ander hotel voor de boottocht.

Het is nog steeds niet gestopt met regenen en de wind is nou ook niet bepaald afgenomen in kracht. Oftewel alle ingrediënten voor een super zodiak ervaring zijn aanwezig. Gezamenlijk met een Australisch echtpaar en een Chileens mannensetje gaan we van start. Al snel hebben we een goed contact met de stuurman die het gas er lekker op heeft zitten.

Ingepakt in een soort van oranje mummiecorsage / dubbelgevoerde overall met capuchon zonder voetstukken en zonder rits maar met klittenband zetten we koers richting glacier Serrano. Natuurlijk is voor 1 van de mannetjes 1 jas niet voldoende zijn omvang was van dienaard dat 2 wel nodig was sterker aan de krappe kant was. Het reddingsvest maakte het bij hem wel compleet.

Na pakweg 3 kwartier kwamen we aan bij een waterval die niet te nemen was voor de zodiak, overstappen geblazen dus, wel op een nog stevigere zodiak, 2 x 100 pk achterop... Sonny en Tubbs ( voor de cultuurbarbaren onder ons en of geborene van na 1980, Miami Vice) zouden het nakijken hebben gehad..

Dan al tot op het bot verregend komen we aan bij een uit hout opgetrokken tentje waar we een koffie nuttigen alvorens verder te gaan. Bij binnenkomst schaart iedereen zich om de houtkachel wat het allemaal nog gezelliger maakt en de nodige verhalen losmaakt.

Eenmaal een beetje opgedroogd krijgen we nieuwe jassen aangereikt, we kunnen zo aan de slag bij de IKEA als verkeersregelaar, we vervolgen onze weg richting de gletsjer het is onderwijl nog steeds niet gestopt met regenen en de wind lijkt wel toegenomen te zijn. De gletsjer is ook te bereiken met een toeristische boot die onderweg de nodige stops maakt. Voldoende redenen voor onze Chileense kameraden om na de bezichtiging van de gletsjer met de boot verder te gaan. Het Australische stel gaat met de boot door richting Puerto Natales waar de boot afmeert. Wij blijven dus met de gids en de stuurman over. Zoals echte Hollanders betaamt willen wij waar voor ons geld wat de stuurman direct begrijpt... Terwijl alle toeristen zich aan boord begeven van de boot stappen pol en ik in de zodiak natuurlijk onder veel bekijks van de toeristen. Met gebarentaal maak ik de stuurman duidelijk dat we vol gas langs de boot moeten gaan iets wat hij maar al te graag doet.

In een oogwenk schieten we planerend over het water voorbij aan de boot de toeristen jaloers achterlatend... In de stromende regen komen we weer aan bij het houten tentje waar we een toplunch aangeboden kríjgen, een zalmmoot waar je rustig met z'n 3-en van kunt eten krijgen we per persoon voorgeschoteld. We zijn de enige gasten met het personeel en de gids en de stuurman, de pisco sour ( lokaal landelijk welkomstdrankjes dat smaakt naar limoncello) komt vanzelfsprekend op tafel net als de diverse wijnflessen, het werd een zeer gezellige lunch.

Na de lunch moeten we nog terug naar het hotel, iets dat in een recordtijd wordt gerealiseerd, een waar avontuur hebben we in ons kontzak gestoken. Bij aankomst (15.00) in het hotel denken we ons tegoed te kunnen doen aan een warme douche, echter worden we verrast met een koude douche. Policy van het hotel leert ons dat ze de boiler in de ochtend aan doen en in de middag om 15.00 en dan duurt het nog ruim een uur voordat we warm water hebben... Rond 16.15 doen we nog een poging want we willen liever niet ziek worden als we dat dan al niet aan het worden zijn, opnieuw koud water.

Chagrijnig loop ik naar de receptie waar in de lounge nog andere gasten verblijven, waaronder ook de moeder van de eigenaar. Gisteravond zat deze dame op leeftijd alleen in het restaurant dat vonden we zielig dus hadden we haar uitgenodigd om bij ons aan te schuiven. Dat vond ze zo ontzettend leuk dat ze ons spontaan een fles wijn aanbod welke van prima kwaliteit was, het werd trouwens ook een latertje maar dat terzijde.

Ze kwam direct naar de receptie en na wat heen en weer gepraat in het Spaans ging de receptioniste me voor naar een andere vleugel van het complex. In een grotere kamer met balkon en een zitje en een bad met warme douche en harde straal en gelukkig 2 aparte bedden mochten we onze intrek nemen.

S'avonds bij het avondmaal hebben we haar op vriendelijke wijze bedankt.

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Backpacken Zuid Amerika

Blog 10 februari 2015

Morning all
Gisteren zijn we vertrokken naar het heerlijke Zuid Amerika de reis begon al lekker we waren net aan koud ingecheckt en liepen door het tax free gedeelte van Schiphol. Hoewel gedeelte het gross wordt er momenteel verbouwd dus veel verder dan een parfumerie en een tabaco & liquir store kwamen we niet. Natuurlijk moet Pol dan weer een vriendin tegenkomen die in de parfumerie werkt.... Een mooie aanbieding van 2 geurtjes voor 50 eetjes kregen wij dus mee voor 40 eetjes... De eerste gedachte die bij me opkwam was lekker die korting maar wat word ik toch eigenlijk vorstelijk genaaid buiten de tax free...

Bij het boeken van onze heenvlucht hadden we de volgende tactiek uitgedacht. In het middengedeelte van een rij van 3 ieder aan de buitenkant van een rij gaan zitten, zo hebben we met onze lengtes van respectievelijk 1,65 en 1,70 voldoende beenruimte in het gangpad om onze lange poten te strekken gedurende de 12 uur durende vlucht. We gokte erop dat de middenstoel over zou blijven helaas verkeert gegokt. Een oudere man kwam tussen ons in zitten. Het was een allervriendelijkste beweeglijke Noor, die vrienden ging bezoeken in rio. Buiten beweeglijk had hij ook een tic, namelijk het verzamelen van alle servetjes. Gelukkig zat de vlucht vol met Duitsers, dat was bij het verlaten van het toestel ook wel te zien. Wat een teringzooi. (Quote van pol) enfin terugkomend op de Noor naast dat hij fervent servetjes verzamelde had hij ook de onhebbelijke neiging om na ongeveer 2,5 gevlogen te hebben elk uur de benen te moeten gaan strekken, zit je net lekker in een film word je weer vriendelijk verzocht op te staan... Na 3 keer werd m'n blik al wat minder vriendelijk en toen was hij een tijdje weg, vraag me niet waarom ;)

Eenmaal geland konden we ons opmaken voor de paspoort controle en de douane. Na ongeveer 30 minuten in de rij te hebben gestaan waren we aan de beurt, een vriendelijke lach en hoe gaat het vandaag mochten niet baten een chagrijnige paspoort beambte keek nors en er kwam geen woord over z'n lippen de stempel was zo gezet dus waarom het zo lang heeft mogen duren is ons nog steeds een raadsel... Bij de douane was het beduidend anders overijverige politie agenten pikten de een na de andere uit de rij om te zien wat men zoal meehad... Verstandig als we zijn ging pol voorop en zei heel wijselijk dat we are from Amsterdam, we mochten direct linksaf zonder start te passeren en stonden zo buiten inde aankomsthal...

in de aankomsthal stond onze shuttleservice te wachten, afgaand op de verhalen van Thomas verwachte ik natuurlijk een lekkere Braziliaanse met een stel heerlijke billen die verwachting werd gruwelijk verstoord, een klein blond, laat ik het netjes houden, gedrochtje hield een bord omhoog met onze namen erop. We moesten nog eventjes wachten op een ander stel dat ook de shuttle had gereserveerd. 3 kwartier later konden we eindelijk op weg richting hotel. Onze chauffeuse die nauwelijks een woord Engels sprak bracht ons naar het hotel, het mooie in Brazilië is dat ze er geen regels hebben over inhalen e.d. Als ze er wel zijn houdt niemand zich eraan, heerlijk land! Onverstoorbaar bleven we in het middenrifademhaling met een gangetje van zo'n 100 km per uur aan alle kanten ingehaald wordend unieke ervaring. Ja mam, ook ik ging hier van billenknijpen. Eenmaal in Botafogo aangekomen vroeg ze ons wat de naam was van het hotel nadat ze reeds 2 rondjes door de zelfde straat gereden had... Goed en wel aangekomen ingetekend voor een mixed dorm van zes personen krijgen we de good succes room toebedeeld. Waarom is tot dusver nog niet duidelijk. Slechts 1 roomie met kledingzaak en nette schoenen uit Sao Paulo is onze kamergenoot. Best raar naast 2 bepakte Amsterdamse wijsneuzen. Voor alsnog hebben we geen last van hem lijkt ons ook raadzaam dat hij dat zo houdt.... ;) hij begint overigens pas met ontbijten als wij klaar zijn dat is nu om 9 uur. Wat een luxekater... Ga eens aan het werk joh!!

Het is nu woensdagochtend en we genieten van een prima ontbijtje en gaan ons zo eens opmaken voor een gezellige dag met onze vriendin Suzan die ons vandaag op 'sleeptouw' neemt. Vrouwtje van pakweg 50 kilo dus dat wordt aardig torsen voor d'r... ;) tot zo suus!!!! Hebben er nu al heel veel zin in!!!