Hett duurt even voordat je er bent! - Reisverslag uit Medan, Indonesië van polensan - WaarBenJij.nu Hett duurt even voordat je er bent! - Reisverslag uit Medan, Indonesië van polensan - WaarBenJij.nu

Hett duurt even voordat je er bent!

Door: Lies en Pol

29 September 2018 | Indonesië, Medan

We made it! Het is nu zaterdag 29 september 16.56 uur lokale tijd. Wat een zit was dat. Het begon al bij het inchecken op Schiphol dat er 2 mensen voor je staan waarvan je automatisch weet dat het je groepsreisgenoten zijn maar wat niet direct de meest spontane klik heeft. Natuurlijk kom je die overal tegen. Sta je in de rij voor de pascontrole in vertrekhal 3 wordt je doorgestuurd naar vertrekhal 2. Iedereen die wel eens van Schiphol vertrekt weet dat je je dan ff aan de wandel kan. Maar goed dat Harrie ons op tijd heeft afgezet. Eindelijk kunnen we dan instappen en natuurlijk kom je dan de dames van eerder weer tegen. Wat een goede maatschappij Garuda. Lekker klassiek muziekje voordat je de lucht in gaat, uitgebreid filmarrangement en natuurlijk eten tiptop. Ik heb er toch een gave voor om altijd een fijne reisgenoot naast me te hebben. Is het niet een Japanner in een krakende warmtedeken of een te grote Deen voor het stoeltje onderweg naar Rio die om het half uur moest staan, dan is het wel een roodgeverfde Indonesiër'' die zelf zijn eigen maaltje uit zijn handbagage haalt op het moment dat de halve kist ligt te slapen. Een gezellige gezette moslimma met een even zo grote, kale zoon, wiens buik aardig boven zijn joggingbroek uitsteekt, voert diagonaal een vrolijke discussie met het familielid voor mij. Een schommelende rugleuning is het gevolg en als je dan een Engelse film met Indonesische ondertiteling probeert te volgen gaan je ogen toch enigszins de vorm van een amandel aannemen
Ik heb mijn ogen uitgekeken naar de knappe stewardessen in groene, oranje of rode sarongs gekleed, die allen met opgestoken haar en op hakjes of slippers de benen onder hun lijf vandaan rennen. Zeer charmante verschijningen die zo bedeesd zijn dat je bijna een gehoorapparaat nodig hebt om te verstaan wat zij zeggen of je aanbieden. Tijdens de vlucht ontbijt, lunch iets lekkers bij de koffie en diner genuttigd'. Rijst of noedels maar het smaakte prima en daardoor viel de lengte van de vlucht al met al wel mee. Om 6.30 uur landen we op Jakarta Airport {Soekarno-Hatta} waar het hele ritueel zich herhaalt. Om 11.08 uur arriveren we in Medan {Kualanamu International Airport}
alwaar we onze reisleider en de rest van het gezelschap ontmoeten.
Roel, onze reisleider, is een top entertainer. Hij is een Batak, waar hij erg trots op is, geboren in Medan en woonachtig op Java. Jullie hebben vakantie en ik regel het allemaal. zijn de woorden en hij voegt meteen de daad bij het woord. Volgens Indonesische gastvrijheid krijgt ieder een corsage op gespeld, wordt er een groepsfoto genomen, heeft elke deelnemer een rood-wit lintje aan zijn bagage hangen en gaan we op weg om een welkomstdrankje te nuttigen. Tijdens de luxe busrit krijgen we een waterval van wetens waardigheden over ons heen gestrooid en heeft Roel zich tot doel gesteld ons tijdens de vakantie minimaal 35 woorden Indonesisch te leren. Trimakasi-dankjewel, hati hati = voorzichtig en mantap = geweldig hebben we al geleerd. We logeren in een mooi hotel {Polonia} met zwembad en gaan nu lekker een Bintang biertje nuttigen. Morgen wordt het weer een vroegertje om 8 uur sharp vertrekken we.

• 29 September 2018 - 15:36

Ellen :

Wat een belevenis aan board. Je zoekt het wel uit Pauline. Trek je het aan of zo?
    Je corsage en de groepsherkenning passen wel bij jullie.
    Hoor graag meer van jullie belevenissen en de progressie in de Indonesische taal!

liefs
    Ellen

• 30 September 2018 - 00:58

Krabbel:

Super cool! Geniet ervan meiden

• 30 September 2018 - 13:46

Chantal:

Ha lieve Pol, wat een heerlijk reisverslag! Wat schrijf je weer leuk! Klinkt echt als een geweldige start van de reisi. Ik ben benieuwd naar het vervolg. xxx Tal

• 30 September 2018 - 18:40

Elly En Jan:

Hoi Lies en Pauline,

Wat spannend!
    We reizen in gedachten met jullie mee en kijken uit naar verdere berichten.
    Veel plezier.

Elly en Jan

• 01 Oktober 2018 - 09:04

Harrie :

lekker begin van een leuke, mooie reis :D geniet ervan!!

• 01 Oktober 2018 - 14:07

Addy Pessel:

En dat alles alleen op de heenreis, wij zijn benieuwd wat je nu nog allemaal gaat meemaken.

• 02 Oktober 2018 - 03:49

Marianne Visser:

De heenreis is al een avontuur, kijk uit naar jullie volgende belevenissen. Dikke kus vissertje

• 04 Oktober 2018 - 06:01

Emmy :

Zo goed en beeldend beschreven....ik reis met jullie mee!
    Selamat jalan.

Cinta, Emmy