Van vulkanen Sibayak en Sinabung naar Tobameer - Reisverslag uit Medan, Indonesië van polensan - WaarBenJij.nu Van vulkanen Sibayak en Sinabung naar Tobameer - Reisverslag uit Medan, Indonesië van polensan - WaarBenJij.nu

Van vulkanen Sibayak en Sinabung naar Tobameer

Door: Lies en Pol

04 Oktober 2018 | Indonesië, Medan

Vertrek om 8 uur richting de fruitmarkt. Je kijkt je ogen uit naar de vele soorten en vooral heerlijk ruikend fruit. Onderweg hebben we de rambutan gezien en gegeten. Die ziet er uit als een rode pluizige bol die smaakt naar een lyche. De plaspauzes onderweg zijn een verhaal apart. Ook zijn we gestopt bij een palmolieplantage. De palmolie komt uit oranjerode eikeltjes voor degene die dit niet weet. Na een lange busrit waarbij je standaard ergens gaat lunchen, nasi, nasi goreng of gado gado, gemiddeld 3 keer per dag te krijgen, komen we aan in het hotel. Dit is zwaar verwaarloosd maar het uitzicht is prachtig. De Sibayak vulkaan ist 2 maanden geleden nog uitgebarsten en was behoorlijk aan het roken. Na een onrustige nacht vertrekken we na een zeer karig ontbijt richting Brastagi aan het Tobameer. Onderweg bezoeken we het paleis van de koning van Sumatra, de waterval, dit is niet heel bijzonder als je Iguazu hebt gezien, en een oud batakhuis. Een paar indrukwekkende items om te bezoeken. Vanuit Brastagi vertrekken we met een boot richting Samosir waar we 2 nachten zullen blijven. Roel, de reisleider, heeft voor 2 dagen van luxe gezorgd. Eerlijk is eerlijk voor Sumatraanse begrippen is het Toledo Inn een plaatje. Een riante kamer nr 48 met uitzicht op het meer, een normale plee, en water en goed bed is een walhalla. Vandaag donderdag 4 oktober zijn we gaan varen over het Tobameer naar het dorp van de koppensnellers. Dit spektakel werd ook even voorgedaan door een traditionele dansgroep. Natuurlijk bezoeken we ook nog even een lokaal schooltje, waarin Lies haar talenten natuurlijk even heeft laten zien. Hoewel zang en klaples niet haar allersterkste kanten zijn. Lekker nog een uurtje terugvaren en dan even jullie updaten over onze bevindingen. Over een uurtje gaan we bbq'en om morgen vervolgens voor een paar dagen uit enige vorm van netwerkgebied te gaan. We komen snel weer bij jullie terug, ook hopelijk met foto's want inladen is een missie hier.

• 05 Oktober 2018 - 17:56

Ellen:

Mooi dat Lies nog zich even “thuis” heeft gevoeld in een klas met Indonesische kinderen. Hoor graag hoe zo’n klas eruit ziet. Nu lekker van jullie luxe onderkomen genieten.
    Liefs Ellen